piątek, 25 września 2009

Wniosek rekrutacyjny - Opis planowanej działalności

Opis planowanej działalności jest zazwyczaj drugim punktem we wniosku, ale ze względu na to, że jest to najważniejszy punkt zostawiłem go na koniec omawiania formularza rekrutacyjnego.

Niektórzy beneficjenci dodają podpowiedzi, którymi potencjalni uczestnicy mogą się kierować uzupełniając ten punkt. W tej części należy zawrzeć informacje:
- przedmiot wykonywanej działalności (produkcja, handel, usługi);
- miejsce wykonywania działalności
- rynek na jakim firma będzie działać
- planowane zatrudnienie początkowe
- wyszczególnienie głównych kategorii usług/produktów/towarów oferowanych przez przyszłą firmę
- stosowane techniki/technologie w planowanej działalności

Kolejną rzeczą, o której warto pamiętać to „uwielbienie” Unii Europejskiej do pewnych sloganowych haseł: „zmniejszenie bezrobocia, wzrost zatrudnienia, wykorzystanie nowoczesnych technologii, ochrona środowiska”. Częste używanie tych haseł we wniosku powoduje uzyskiwanie dodatkowych punktów.

Zacznę od tego, że wiele osób może uznać teksty zawarte w moim wniosku za naiwne i sztuczne, ale powiem szczerze nie dbam o to, dopóki te teksty są skuteczne. Właśnie dzięki nim otrzymałem największą liczbę punktów przy ocenie końcowego Biznes Planu (a dokładnie 99,5 punktów na 100 możliwych).

Ja opisując przedmiot planowanej działalności kierowałem się kluczem: OD OGÓŁU DO SZCZEGÓŁU. Swoją działalność podzieliłem na 3 filary i w pierwszych 3-4 zdaniach je opisałem bardzo krótko i stosunkowo ogólnie:

Działalność gospodarcza będzie opierać się o dostarczanie nowoczesnej fotografii dla firm reklamowych, agencji modelek oraz dla portali pośredniczących w sprzedaży zdjęć i grafik komputerowych tzw. "stock-ów". Dodatkową działalnością firmy będzie przeprowadzanie szkoleń indywidualnych i zbiorowych z podstaw fotografii oraz szkoleń interdyscyplinarnych z oświetlenia studyjnego. Trzecim filarem, na którym firma opierać będzie swoją działalność, to wynajem studia oraz sprzętu studyjnego fotografom nie zatrudnionym w firmie.

To jest dokładny fragment wprowadzający czytelnika z czym będzie się mierzył w dalszej części wniosku. W jakiś sposób starałem się zachęcić czytelnika do dalszej lektury, jednocześnie starając skupić się na najważniejszych rzeczach bez zbędnego wodolejstwa (które pojawi się w późniejszej części wniosku).

W dalszej części wniosku opisałem zasięg działania firmy i jej produktów. Także starałem się pisać krótko i na temat.

Firma działać głównie na rynku bydgoskim oraz docelowo, w zakresie szkoleń, na rynku województwa kujawsko-pomorskiego. Rynek zdjęć „stockowych” wprowadza firmę na rynek globalny, dzięki czemu ma ona dostęp do klientów z całego świata, którzy mają dostęp do zdjęć firmy za pomocą wyspecjalizowanych stron internetowych.

Po tych dwóch akapitach zapowiadających główny temat wniosku przyszedł czas na omówienie „filarów działalności”. Jak konsultowałem się z doradcą Unijnym w sprawie mojego wniosku, to stwierdził on, że bardzo mu się podoba podział na „filary” działalności. Możesz także wykorzystać ten fakt przy tworzeniu swojego wniosku rekrutacyjnego, szczególnie jeżeli planujesz kilka profilów działalności. Następnie szczegółowo starałem się opisać każdy filar działalności, z podkreśleniem co i komu będę oferować oraz mniej więcej jaki sprzęt będzie potrzebny do wykonania danej usługi.

Duża konkurencja na rynku fotografii ślubnej i okolicznościowej powoduje wytworzenie sporej luki na rynku fotografii użytkowej i reklamowej. Pierwszy filar firmy opierać się będzie o dostarczanie fotografii na użytek komercyjny jej zleceniodawców, firm i agencji reklamowych, agencji modelek, firm prowadzących sklepy internetowe, firm sprzedających swoje produkty na aukcjach internetowych oraz na rzecz nowej i innowacyjnej formy dystrybucji - portali sprzedających fotografie, tzw. "stock-ów". Zdjęcia wykonane dla firm reklamowych oraz portali pośredniczących w sprzedaży zdjęć odznaczać się muszą najwyższą jakością obrazowania, użyciem najnowszych technologii w dziedzinie fotografii oraz dużą rozdzielczością obrazu. Fotografie wykonane na zlecenie firm prowadzących sklepy internetowe oraz sprzedających swoje produkty na aukcjach internetowych muszą zostać wykonane za pomocą profesjonalnego sprzętu studyjnego, który pozwoli tworzyć zdjęcia zaspokajające indywidualne potrzeby nabywców. Rozbudowany system oświetlenia studyjnego oraz odpowiednie wyposażenie studia wykorzystane zostaną przy tworzeniu profesjonalnych portfolio modelek, na zlecenie agencji macierzystych tychże modelek.

A następnie opisałem drugi filar działalności, czyli szkolenia fotograficzne (wyciąłem szczegółowe informacje, które nie są niezbędne, aby zobaczyć pewne schematy pisania takiego wniosku):

Drugim filarem, na którym firma opierałaby swoją działalność byłaby organizacja szkoleń z tworzenia i obróbki fotografii na poziomie podstawowym i zaawansowanym. (…)
Firma zajęłaby się tworzeniem projektów oraz przeprowadzaniem szkoleń w siedzibie studia z wykorzystaniem posiadanego sprzętu. Szkolenia prowadzone byłyby przez specjalistów w danej dziedzinie fotografii, którzy będą w stanie przekazać bardzo praktyczną wiedzę popartą długoletnim doświadczeniem. Moim zadaniem, do momentu uzyskania uprawnień oraz kompetencji uprawniających do prowadzenia szkoleń, zajmować się będę koordynacją i zarządzaniem projektami. (Jeżeli nie masz uprawnień lub wykształcenia do realizacji pewnych rzeczy, musisz o tym napisać, w przeciwnym wypadku komisja oceniająca wniosek może mieć zastrzeżenia czy masz takowe uprawnienia, jeżeli nie wypisałeś ich w punkcie dotyczącym kursów i szkoleń).
Projekty tworzone byłyby w ramach programu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Priorytetu 1: Edukacja Kulturalna oraz programów kulturalnych Urzędu Marszałkowskiego województwa Kujawsko-Pomorskiego i Urzędu Miasta Bydgoszcz oraz z funduszy unijnych, (…). W planowanych projektach wykorzystane zostałoby doświadczenie organizacji w realizacji podobnych projektów oraz zaplecze techniczne i merytoryczne firmy. Wszelkie działania w zakresie organizowanych szkoleń dążyć będą do stworzenia regularnie trwających kursów”, które ściśle powiązane byłaby z firmą. Studenci nabywający wiedzę teoretyczną na kursach będą w stanie na bieżąco sprawdzać ją w praktyce pod okiem zatrudnionych fotografów w czasie realizacji komercyjnych zleceń. (…) (Tutaj także wykorzystałem pewien slogan unijny, czyli tzw. Transfer wiedzy. Czyli najogólniej pisząc przekazywanie wiedzy przez bardziej doświadczonych do mniej doświadczonych. Takie działanie jest jednym z priorytetowych w UE)
Celem organizowanych szkoleń byłaby możliwość wyłonienia wyróżniających się osób i zaproponowanie im zatrudnienia w firmie, dzięki czemu profil oraz ilość oferowanych usług wzrośnie, co spowoduje dalszy rozwój firmy i wzrost zatrudnienia. Dodatkowo działania i szkolenia będą promowane w szkołach podstawowych, gimnazjach oraz liceach dla aktywnych studentów, aby zachęcić młodzież do zrzeszania się w koła zainteresowań fotograficznych, gdzie odbywałyby się oddzielne szkolenia. (Zauważ jak wykorzystałem komercyjną działalność firmy [czyli coś co jest niedobre, wg niektórych grup społecznych] w atut jakim jest pozyskiwanie pracowników i wzrost zatrudnienia [czyli coś co jest dobre, wg wszystkich]).


A teraz pora na trzeci filar działalności:

Trzecim profilem działalności firmy będzie wynajem studia oraz sprzętu studyjnego fotografom niezatrudnionym w firmie. Atrakcyjne ceny oraz dostępność profesjonalnego sprzętu będzie ciekawą ofertą dla fotografów chcących skorzystać ze studia, a nie posiadających własnego zaplecza studyjnego. Oferta będzie skierowana dla klientów indywidualnych oraz zawodowych fotografów ślubnych. Dodatkowo wynajem studia będzie ciekawą ofertą dla uczestników szkoleń oraz studentów, którzy w sposób indywidualny będą chcieli skorzystać ze sprzętu studyjnego oraz z porad dotyczących oświetlenia studyjnego i kontynuowaniem nauki. Dodatkowo studenci, wykładowcy oraz trenerzy prowadzący działalność gospodarczą będą mieli możliwość z korzystania z zaplecza technicznego i sprzętowego firmy bez konieczności inwestycji własnych środków w drogie środki trwałe. (Zauważ, jak wszystkie filary działalności się ze sobą zazębiają, jeden filar jest wykorzystywany przez następny i na odwrót. To pokazuje, że dany pomysł na biznes jest logiczny, spójny i „trzyma się kupy”). 

Studio ma mieć swoją siedzibę w pomieszczeniu o powierzchni ok. 90 m2, przy ulicy Gołębiej 5, w Bydgoszczy, które będzie wynajmowane. (To jest też bardzo ciekawy argument dla komisji, który nazywa się przygotowaniem do rozpoczęcia działalności. W moim przypadku wykazałem to posiadanymi szkoleniami i kursami oraz znalezieniem miejsca na siedzibę studia. Kolejny raz pokazujesz, że faktycznie chcesz robić to co planujesz).

Po ogólnym opisie przedmiotu działalności, przedstawiłem jak będę pozyskiwać swoich klientów. Paradoksalnie dla niektórych napisałem, że nie będę się reklamował „za pomocą plakatów, ulotek i wizytówek rozdawanych potencjalnym klientom oraz dodatkowo będę emitował reklamy w prasie, radiu i telewizji”, gdyż tego typu slogany są już bardzo przestarzałe i nieskuteczne. Wszyscy tak piszą i takie wnioski niczym się nie wyróżniają. Trzeba była wymyślić coś innego:

Firma swoich klientów zdobywać będzie głównie za pomocą referencji biznesowych, zdobytych podczas poprzednich zleceń oraz za pośrednictwem organizacji BNI, która zrzesza przedsiębiorców prezentujących oferty swoich przedsiębiorstw innym firmom dając możliwość nawiązania współpracy. W Bydgoszczy funkcjonują dwa oddziały tej organizacji, w której na stałe zrzeszonych jest 27 firm chętnych do współpracy. Uzupełnieniem tej formy promocji będzie strona internetowa prezentująca portfolio zdjęć zrobionych przez fotografów zatrudnionych w firmie dająca pełny obraz możliwości twórczych fotografów. Firma zrezygnuje z wysoko-budżetowej promocji w mediach telewizyjnych, prasie, ze względu na nieskuteczność tych form reklamy, w tej specyficznej branży, objawiające się niewielką ilością zleceń pochodzących z tych źródeł. Jednocześnie firma zainwestuje w bardziej skuteczną i nowoczesną formę promocji – pozycjonowanie strony internetowej w wyszukiwarkach internetowych. Regularna reklama w Internecie poprzez wypozycjonowanie strony na wysokim miejscu rankingowym w najpopularniejszych wyszukiwarkach internetowych zaowocuje większą ilością zleceń mających swoje źródło na stronie Internetowej.

Do tego wszystkiego dodałem fragment dotyczący potencjalnych klientów, którzy będą chcieli współpracować z moją firmą. Chęć współpracy może potencjalny klient lub inna firma wyrazić w tzw. Liście intencyjnym.

Do momentu złożenia wniosku chęć współpracy z firmą o w/w profilu wyraziło 8 firm (w postaci listów referencyjnych), które są zainteresowane opracowaniem fotografii w celach promocyjnych, w tym jedna zainteresowana długotrwałą współpracą i tworzeniem portfolio uczestników szkoleń „Wizażu I i II stopnia” oraz fotoreportaży z kursów organizowanych przez firmę. Dodatkowo, 4 fotografów wyraziło chęć korzystania ze studia i ze sprzętu studyjnego oferowanego przez firmę.

Podsumowując, największym problemem takiego wniosku jest jego treść, która powinna być ciekawa, zwięzła i krótka. W moim przypadku nie do końca tak było. Pomimo swojej objętości starałem się szczegółowo opisać to czym będę się zajmować w planowanej działalności (nie wiem czy miało to pozytywny wpływ na wniosek czy nie).

Na koniec to co napiszę może to zabrzmieć wyjątkowo śmiesznie, ale prawdopodobnie jakby ktoś napisał we wniosku, że jego pomysł na biznes jest spełnieniem jego marzeń, realizacją jego dotychczasowych pasji, do tego ma na celu zdobywanie pieniędzy, które będą przeznaczone na szkolenia dla bezrobotnych, którzy następnie będą zatrudniani w firmie, co spowoduje wzrost zatrudnienia, a dodatkowo wykorzystane zostaną nowoczesne technologie w procesie produkcji, które nie wpływają negatywnie na środowisko i ponadto zyski firmy przeznaczana będą na biedne dzieci z Ugandy, walkę z terroryzmem oraz na oczyszczanie środowiska, to wniosek prawdopodobnie otrzymałby maksimum punktów. Ale to taki żart na koniec.

9 komentarzy:

  1. Witam
    pozwoliłam sobie skorzystać z Pana podpowiedzi, mimo że reprezentuje zupełnie inną dziedzinę usług, dziękuję bardzo za tak wyczerpujące opisy które natchnęły mnie do wypisania mojego wniosku o dotację.
    pozdrawiam serdecznie K.W.

    OdpowiedzUsuń
  2. Witam,
    Gratulację za interesujące, precyzyjne i szczere informację na temat wypełnienia dokumentów dotacyjnych. Mam pytanie: gdzie znalazłeś listę firm fotograficznych z Bydgoszczy? Ja poszukuję konkurencji w architekturze, jednak z baz internetowych np.:
    http://www.firmy.net/
    http://panoramafirm.pl/
    http://www.baza-firm.com.pl/
    http://www.orf.pl/ itp
    wyłania się różna ilość, często nie pokrywająca się ze sobą. Czy znalazłeś jakieś bardziej wiarygodne źródło informacji?
    arch.beata@gmail.com - dziękuję!

    OdpowiedzUsuń
  3. Witam.
    Jestem w tej samej sytuacji. Potrzebuję uzyskać dane dotyczące konkurencji. gdzie najłatwiej odnaleść te informacje?
    Mam jedną rubrykę w której muszę scharakteryzować rynek na jakim będę pracował. Ze względu że chcę założyć działalność fotograficzną jest to rynek fotograficzny. Co mam dokładnie opisać?
    Dziekuję za zawarte informacje w tym blogu. mimo że mineły 4 lata to nadal są aktualne i pomocne w tych pierwszych krokach

    OdpowiedzUsuń
  4. Jeżeli szukasz funduszy lub sposobu ich zainwestowania-sprawdź tu- myśle, że wiele ci to wyjaśni w tej kwestii. Samo pozyskiwanie funduszy to nie jest duży problem. Trzeba jednak je mądrze wydać.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ten komentarz został usunięty przez autora.

      Usuń
    2. Dobrym sposobem na pozyskanie dodatkowych środków finansowych jest usługa efaktoringu. Opracowany przez instytucję NFG http://nfg.pl/ faktoring online, daje możliwość uwolnienia dodatkowych funduszy z faktur. Takie rozwiązanie jest bardzo proste i pozwala przedsiębiorcom uchronić się przed zaciąganiem kolejnych zobowiązań finansowych oraz kredytów.

      Usuń
  5. Zależy mi na tym, aby biznes prowadzić online, ale nie wiem, w jaki sposób założyć własną stronę internetową. Może na stronie https://jakzrobicstrone24.pl/ uda mi się uzyskać odpowiednie informacje? Korzystaliście kiedyś właśnie z takich opcji?

    OdpowiedzUsuń
  6. 1st Deposit Bonus - Online Casinos with the Best Deposit Bonuses
    The septcasino first 인카지노 real money online casino with a good 바카라 reputation will be an excellent deposit match. However, a more popular method of winning real money online is

    OdpowiedzUsuń
  7. ZNAJDŹ SIĘ Z pustą kartą bankomatową ... WhatsApp +1 331 278 5948

    Chcę zeznać o oficjalnych hakerach, pustych kartach bankomatowych, które mogą wypłacać pieniądze z dowolnych bankomatów na całym świecie. Przedtem byłem bardzo biedny i nie miałem pracy. Widziałem wiele zeznań o tym, jak oficjalni hakerzy wysyłają im pustą kartę bankomatową i używają jej do zbierania pieniędzy w dowolnym bankomacie i stania się bogatym. (;officialhacks1234@gmail.com) Ja też do nich wysyłam e-mailem, a oni wysłali mi pustą kartę bankomatową. Używam go, by zdobyć 250 000 dolarów. wypłacić maksymalnie 5000 USD dziennie. oficjalni hakerzy rozdają kartę tylko po to, by pomóc biednym. Hakuj i pobieraj pieniądze bezpośrednio z dowolnego sejfu bankomatu za pomocą zaprogramowanej karty bankomatu, która działa w trybie automatycznym.

    E-mail: ;officialhacks1234@gmail.com

    Whatsapp ; +1 331 278 5948

    OdpowiedzUsuń